Je klanten water geven, doe jij dat?
Geef jij je klanten water? Iedereen weet het wel. Om iets te laten groeien en bloeien, moet je zaaien. Immers, als je niet zaait, kan je ook niet oogsten. Wat echter ook ontzettend belangrijk is, is dat je ondertussen wel water moet geven. Doe je dat niet, dan groeit er niets of vergaat de boel. Voor tips over het water geven van planten kan je hier terecht.
Dit geldt niet alleen voor planten, maar ook voor klanten.
Mijn klanten water geven, wat bedoel je daarmee?
Kijk, je plant een zaadje. Dat zaadje ontkiemt niet per se direct. Ondertussen geef je ‘m water en wacht geduldig. Ook al lijkt het niets te worden, totdat je zeker weet dat er niets gaat groeien, moet je wel water blijven geven. Zo had ik een tijdje terug een pit van een avocado.
Ik wilde kijken of ik die kon laten ontkiemen. Ik liet ‘m met behulp van satéprikkers half in water rusten en wachtte geduldig af. Er leek niets te gebeuren. Zo werkt het ook met acquisitie. Je benadert een prospect. Je stuurt een e-mail of belt en krijgt geen antwoord terug. Als je het hierbij laat, dan heb je geprobeerd te zaaien, maar gebeurt er verder niets. Stuur je nog een e-mail, bel je nog een keer, laat je een voicemail achter en gebeurt er weer niets? Dan heb je in ieder geval dat zaadje ondertussen wat water gegeven. Je laat het even rusten, probeert het nog een keer en begint te twijfelen of het ooit nog wat wordt. Totdat je prospect jou terugbelt en je een afspraak voor een nadere kennismaking hebt geplant. Er ontkiemt iets.
Geef regelmatig water aan je prospects en klanten
Ik gaf mijn avocadopit regelmatig water en geruime tijd later ontkiemde er iets. “Wauw, snel in aarde zetten!”, dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan. Ik gaf weer water en wachtte geduldig af. Er gebeurde niets. Ik bleef water geven en gaf de moed bijna op. Zo gaat het met prospects soms ook. Je hebt een kennismakingsgesprek, maar er is onvoldoende noodzaak tot samenwerking. Jullie spreken af contact te houden. Nu is het aan jou, om net als bij een plant, wél water te blijven geven. Hoe druk je het ook met andere prospects of klanten krijgt. Het mag niet zo zijn dat je alleen aan acquisitie doet in tijden dat jij het rustig hebt. Je geeft je planten immers ook regelmatig water, want je weet het: anders vergaat de boel. Hou een vinger aan de pols, bel of e-mail elk half jaar, ga nog eens met je prospect bijpraten onder het genot van een kop koffie.
Het moment komt
Zo trof ik op een dag de start van een plantje aan. Wat was ik blij! Mijn geduld werd beloond. Zo gaat het ook met je prospects. Zolang jij – door je prospects water te geven – ‘top of mind’ bij hen blijft, zal er een moment komen dat de tijd wél juist is voor samenwerking.
Je blijft water geven en laat het plantje groeien. Net zoals de relatie groeit. Je ziet vooruitgang, je gaat je eerste samenwerking aan en je prospect wordt je klant. Ook nu is water geven nog steeds ontzettend belangrijk. Je doet dat niet alleen terwijl je samenwerkt. Als je project klaar is, of je dienst geleverd is, moet je het daar niet bij laten. Je komt misschien even in een ruststand. Er is even niets waarop je met elkaar samen kunt werken. Toch blijf je contact houden en geef je dus ondertussen water.
Vergeet niet je prospects en klanten water te geven als je het druk hebt
Raak je te druk met andere klanten en vergeet je je bestaande klanten water te geven? Dan is de kans groot dat de boel vergaat. Je klant voelt zich dan verwaarloosd en je concurrent is ondertussen wel water aan het geven. Bij jouw klant. Als jij het dan weer wat rustiger hebt en bedenkt dat het tijd is om je relaties weer eens water te geven, kan het zijn dat je je klant inmiddels kwijt bent. Aan de concurrent. Want: die gaf wel regelmatig water.
Zorg ervoor dat je niet alleen je prospects regelmatig water geeft, maar ook je klanten. Vooral als er niet direct aanleiding voor samenwerking is, mag je niet vergeten dat je niet kunt oogsten als er niets groeit en dat je zaadjes niet zullen groeien zonder water.
Heb jij het te druk om met regelmaat te zaaien en water te geven? Terwijl je wel heel graag wilt oogsten? Laat de gedachte los dat je het als een Manusje-van-alles allemaal zelf moet doen.
Over Saleskansen
Ik ben sparringpartner voor zakelijke dienstverleners op het gebied van acquisitie. Voor ZZP’ers en MKB zet ik mijn jarenlange kennis en -ervaring in om hen op een andere manier met sales om te laten gaan, zodat zij ontdekken waar hun saleskansen liggen en hun bedrijf met meer gemak laten groeien.
Ben jij benieuwd waar jouw saleskansen liggen? Laten we dan eens kennismaken.
Saleskansen is een handelsnaam van Virtual Sales Support
Vrije Zeestraat 42, Almere
irma@saleskansen.nl
06-24433364
KVK ALMERE 71233466
BTW-ID NL001400930B54