Manusje-van-alles
Ben jij ook zo iemand? Een manusje-van-alles? “Oh, maar dat kan ik zelf wel hoor!”. Dat je alles zelf kunt, wil niet zeggen dat je het ook zelf zou moeten doen. We willen zoveel en er is nooit voldoende tijd. Maar waar ligt dat aan? Er zitten nu eenmaal maar 24 uur in een dag. Meer uren kunnen we niet maken. We kunnen wel leren om tijd vrij te maken door bepaalde dingen niet meer te doen zodat je andere dingen wel kunt doen. Hoe ga jij daar mee om? Wil je alles zelf blijven doen of wordt het tijd om keuzes te maken?
Kiezen en Keuzes maken
Onlangs luisterde ik naar een podcast van Michael Pilarczyk over Kiezen en Keuzes maken (podcast #71). We worstelen allemaal wel eens met keuzes maken. Zeker als je veel wilt doen en niet genoeg tijd hebt om het allemaal te doen. Michael vertelde dat hij heel vaak hoort dat mensen zeggen dat ze niet genoeg tijd hebben. Hij antwoordt dan doodleuk “Dat is bullshit!. Niet genoeg tijd? Je wilt gewoon teveel doen!”. En daar ligt nu precies de kern van het probleem. Want hoe doe je dat dan als je zoveel wilt en kunt doen? Dan moet je gaan schrappen in wat je wilt doen, óf je moet ervoor kiezen bepaalde dingen niet meer zelf te (willen) doen. Keuzes maken dus.
Zo heb ik onlangs de moeilijke keuze gemaakt te stoppen met mijn vrijwilligerswerk voor Stichting FARE Almere. Een lokale stichting die zich inzet voor mensen die op of onder de armoedegrens leven. Een fantastisch initiatief waar ik mij jarenlang voor heb ingezet. Ik besteedde er echter zóveel tijd aan, dat ik een keuze moest maken tussen mijn vrijwilligerswerk, mijn bedrijf en mijn opleiding. Ik heb dan ook gekozen me op mijn bedrijf en opleiding te focussen. Het was geen gemakkelijke keuze, maar wel eentje die nodig was. Zodat ik de tijd die hiermee vrij kwam, aan mijn bedrijf en opleiding kan besteden.
Ben jij een manusje-van-alles?
Als ondernemer doe je in het begin veel zelf, meestal omdat je er tijd voor hebt, of omdat je de middelen niet hebt om het door iemand anders te laten doen. Maar hoe ga je ermee om als je bedrijf groeit? Als je alles wilt blijven doen, dan kom je inderdaad tijd tekort. Dan moet je wel kiezen, helemaal als je merkt dat je je niet meer genoeg bezig kunt houden met wat je het liefst doet en waarom je eigenlijk ondernemer bent geworden. Jouw toegevoegde waarde komt echt niet uit het zelf doen van alle dingen die gedaan moeten worden om je bedrijf lekker te laten lopen. Jouw toegevoegde waarde komt uit jouw gesprekken met je (nieuwe) klanten of het leveren van je diensten of producten. Niet uit dingen die ook gedaan moeten worden, ook belangrijk zijn, maar jou niet direct omzet opleveren. Je kunt niet altijd een manusje-van-alles blijven als je wilt groeien, want dat laat je toch echt saleskansen liggen!
Ik heb hulp nodig
Dan komt het moment dat het bij je daagt. Als je wilt groeien, heb je hulp nodig. Zodat jij je kunt focussen op die taken waar jouw toegevoegde waarde écht belangrijk is en niet te vergeten, dat je kunt doen waar jij goed in bent en het liefst doet.
Wat kies je dan? Als ik met ondernemers praat en aangeef dat ik ondernemers help met verkopen, dan hoor ik vaak “verkopen, dat doe ik toch zelf?”. Ja, je diensten of producten verkopen en gesprekken voeren met je klanten, dat kan je als ondernemer als geen ander. Je wilt je klant helpen, weet hoe je dat kunt doen met jouw aanbod en daar praat je dan ook graag over. Maar, je verkoopproces bestaat uit zoveel meer dan alleen de gesprekken met je klanten en het leveren van jouw diensten of producten. Ik schreef er over in mijn vorige blog: Verkopen, zelf doen of uitbesteden?
Ben jij een manusje-van-alles in jouw verkoopproces?
Je weet wat je aan de man wilt brengen en aan wie. Je weet ontzettend goed hoe je jouw klanten kunt helpen. Maar, is het ook nodig dat je alles wat er nodig is om dat te realiseren zelf doet?
Denk aan het onderhouden van je Social Media kanalen (als je die hebt), zodat je online zichtbaar bent en blijft. Het mailen of bellen van prospects en klanten. Aan het plannen van afspraken. Het regelen van de administratie hieromtrent, zoals het vastleggen van contactgegevens, contactmomenten en gespreksverslagen, plus het vastleggen van vervolgacties, deze in de gaten houden en ook uitvoeren. En wat als die prospects eenmaal klanten zijn? Dan heb je de administratie rondom de verkoop. Het geregel omtrent het leveren van je dienst of product. Je orderadministratie, je verkoopfacturen… Heb jij over elk detail contact met je klant? Hoeveel tijd kost jou dit alles? En vind je het überhaupt leuk om te doen? Als je bekijkt hoeveel tijd en energie jou dit kost, benut jij dan jouw toegevoegde waarde wel optimaal?
Besteed het uit!
Ik vind het juist ontzettend leuk om anderen te helpen in alle facetten van hun verkoopproces. Van uitzoekwerk, relatiebeheer tot verkoopadministratie, het regelwerk en de ‘rompslomp’ zijn bij mij in goede handen. Dat is wat ik bedoel met “Ik help ondernemers verkopen”. Ik vind het fijn om met ondernemers samen te werken die precies weten wat ze aan wie willen verkopen, maar het niet zo leuk vinden om zich met alle details bezig te houden. Die graag met hun prospects en klanten praten over hun dienst of product, maar alles daaromheen graag aan iemand anders over laten. Die geen manusje-van-alles willen zijn in hun verkoopproces, maar zich willen focussen op waar zij goed in zijn en het liefst doen.
Over Saleskansen
Ik ben sparringpartner voor zakelijke dienstverleners op het gebied van acquisitie. Voor ZZP’ers en MKB zet ik mijn jarenlange kennis en -ervaring in om hen op een andere manier met sales om te laten gaan, zodat zij ontdekken waar hun saleskansen liggen en hun bedrijf met meer gemak laten groeien.
Ben jij benieuwd waar jouw saleskansen liggen? Laten we dan eens kennismaken.
Saleskansen is een handelsnaam van Virtual Sales Support
Vrije Zeestraat 42, Almere
irma@saleskansen.nl
06-24433364
KVK ALMERE 71233466
BTW-ID NL001400930B54