Van de radar verdwijnen als je het druk hebt

Mijn klanten lopen er tegen aan: van de radar verdwijnen als je het druk hebt. Je bent bezig met bestaande klanten en hebt simpelweg minder tijd om aan je zakelijke relaties te besteden. Je weet wel hoe belangrijk het is om met hen in contact te blijven, maar afspraken plannen kost tijd, evenals de afspraken zelf. Het komt dan ook al snel onderaan je takenlijstje te bungelen. Dit voorkomen is niet altijd even gemakkelijk. Want hoe vind je tijd om ervoor te zorgen dat je niet van de radar verdwijnt?

Jouw tijd is je kostbaarste bezit

Als ondernemer kan je je tijd maar één keer besteden. Je wilt deze tijd dan ook zo efficiënt mogelijk gebruiken. Bezig zijn met datgene waar jouw expertise ligt. Die ligt vaak niet bij je boekhouding, je marketing of het regelen van afspraken met bestaande zakelijke relaties – of het nou voormalige of huidige klanten zijn, of nieuwe prospects. Je wilt het liefst meteen bij hen aan tafel en geen tijd verliezen in de aanloop hiernaar toe. Maar juist die aanloop is onmisbaar. Je klanten schuiven immers meestal niet vanzelf aan.

Ik weet als geen ander hoe belangrijk het is om niet van de radar te verdwijnen. Uit het oog, uit het hart – wie kent die uitdrukking niet? Toch is het een verschrikkelijke valkuil. Ik praat er continu over met mijn klanten, of het nu het voortraject van hun salesproces betreft, of hun marketing. Ik moet alleen bekennen dat ik de afgelopen maanden zelf gigantisch in deze valkuil ben getrapt. Ik kreeg het druk en viel ook terug op waar ik goed in ben: anderen helpen niet van de radar te verdwijnen. Maar, ik verdween zelf wél van de radar en schitterde door afwezigheid op Social Media. Mijn marketing lag bijna compleet stil. Wat een gemiste kansen!

Practice what you preach

Zelf doen wat je uitdraagt naar anderen. Daar sta ik helemaal achter. Vandaar dat ik deze bekentenis met jullie wil delen. Dat het mij nu als ondernemer ook overkomen is, ook al ben ik mij er nog zo van bewust hoe belangrijk het is om je marketing & sales niet uit het oog te verliezen. Ik ga stappen ondernemen om uit deze valkuil te krabbelen. Want ik wil zichtbaar zijn en niet van de radar verdwijnen. Net zoals ik mijn klanten hiervoor behoed en hen hiermee help.

Ik weet nog niet hoe ik het ga doen. Het zelf doen, maar op een andere manier, of het uitbesteden. Dit van een afstandje met een ander bespreken is makkelijk. Zelf die keuze maken is toch wat lastiger. Want, ik kan het toch zelf? Maar, is dat wel de juiste keuze op dit moment? Ik geloof niet dat dat zo is.

Nu snap ik nog beter hoe lastig die keuze kan zijn. Omdat ik er zelf als ondernemer voor sta. Dit punt kwam sneller dan ik had verwacht. In die valkuil trappen was nodig, nu kan ik mij nog beter verplaatsen in de situatie van mijn klanten.

Verdwijn jij ook van de radar?

Vertel eens, overkomt jou dit ook en hoe ga je er dan mee om? Ben jij er klaar voor om hier efficiënter mee om te gaan als je het zelf wilt blijven doen? Of overweeg jij inmiddels al om het uit te besteden? “Food for thought”, zouden de Engelstaligen zeggen. En dat is het zeker. Maar, als ondernemer moet je nu eenmaal keuzes maken.

Als je wel wat hulp kunt gebruiken bij het maken van die keuzes, dan praat ik er graag met je over. Inmiddels niet alleen als iemand die een wereld van ervaring heeft in het zien gebeuren bij anderen, maar ook vanuit eigen ervaring. Deze ervaring zet ik in om jouw sparringpartner te zijn. Zodat je er niet alleen voor staat in het maken van deze keuzes.

 

Over Saleskansen

Ik ben sparringpartner voor zakelijke dienstverleners op het gebied van acquisitie en online zichtbaarheid. Voor ZZP’ers en MKB zet ik mijn jarenlange kennis en -ervaring in om hen op een andere manier met sales om te laten gaan, zodat zij ontdekken waar hun saleskansen liggen en hun bedrijf met meer gemak laten groeien.

Ben jij benieuwd waar jouw saleskansen liggen? Laten we dan eens kennismaken.

Laat een reactie achter